Jo reilut 30 vuotta sairaalalogistiikan ja potilasturvallisuuden varmistamisen parissa toiminut Finn-ID Oy on kehittänyt ratkaisun, jolla COVID19-viruksen tai muun vastaavantyyppisen epidemian altistumisketjuihin päästään nopeasti kiinni ja minimoidaan taudin edelleen leviämistä. Ratkaisu on erittäin helposti käyttöönotettava.
Mitä ratkaisu käytännössä tarkoittaa?
”Toimittamamme järjestelmän avulla sairaala pystyy luomaan tiedoston kaikista niistä henkilöistä, jotka ovat olleet tietyssä tilassa (esim. sairaalan odotusaulassa) tiettynä ajankohtana. Mikäli tilassa on samaan aikaan ollut henkilö, jolla todetaan myöhemmin, tässä tapauksessa nyt koronavirus, ottaa sairaala tiedoston avulla yhteyden kaikkiin kyseisiin henkilöihin ja informoi heitä tulemaan välittömästi koronavirustestaukseen tai antaa muut tarvittavat ohjeet. Ratkaisulla saadaan erittäin nopeasti minimoitua tartuntaketjua ja estettyä viruksen edelleen leviämistä. Lisäksi sillä varmistetaan potilaiden ja henkilökunnan turvallisuutta”, Finn-ID Oy:n kehityshankkeista vastaava johtaja Markku Lento kertoo.
Kuinka ratkaisu sai alkunsa?
”Tarve tällaiselle terveydenhuollon ratkaisulle tuli suoraan asiakaskunnastamme – meiltä pyydettiin nopeaa ratkaisua COVID-19-pandemian tartuntaketjun jäljittämiseen. Olemme edelläkävijä logistiikan ja sisäpaikannuksen prosesseissa, joten meillä oli osaamista jo entuudestaan tämänlaisista ratkaisuista niin yksityisen kuin julkisenkin sektorin puolelta. Finn-ID on tunnetusti joustava ja hyvinkin nopea tuomaan markkinoille innovatiivisia ratkaisuja”, Lento kommentoi.
Asiakaskunnassa on herännyt suurta mielenkiintoa
”Tässä ratkaisussa voidaan hyödyntää yrityksemme ainutlaatuista osaamista ja varmistaa niin terveydenhuollon asiakkaiden kuin myös henkilökunnankin turvallisuutta. Pandemian jälkeen ratkaisua voidaan hyödyntää erilaisiin sairaalan sisäpaikannuksen tarpeisiin ja käyttää sitä esimerkiksi lääkintälaitteiden paikantamisessa tai liikkumisen seurannassa. Lukupisteitä lisäämällä ratkaisuun on tuotavissa lukuisia muita toiminnallisuuksia”, Finn-ID Oy:n myyntijohtaja Aapo Nurmi sanoo.
”Tarve tällaiselle terveydenhuollon ratkaisulle tuli suoraan asiakaskunnastamme – meiltä pyydettiin nopeaa ratkaisua COVID-19-pandemian tartuntaketjun jäljittämiseen. Olemme edelläkävijä logistiikan ja sisäpaikannuksen prosesseissa, joten meillä oli osaamista jo entuudestaan tämänlaisista ratkaisuista niin yksityisen kuin julkisenkin sektorin puolelta”.
Nurmen mukaan ratkaisu on herättänyt suurta mielenkiintoa eri sairaanhoitopiireissä (myöhemmin hyvinvointialueissa). Kiinnostusta lisää ratkaisun joustavuus ja mahdollisuudet hyödyntää sitä laajemminkin.
Toimintaa tehostavien ratkaisujen ansiosta henkilökunnan työaika saadaan kohdennettua tärkeimpään asiaan eli itse potilaiden hoitotyöhön. Tehokkuus, tiedon oikeellisuus ja jäljitettävyys hoitotyössä näkyy potilasturvallisuutta parantavana asiana, parempana palveluna asiakkaalle sekä turhien ja aikaa vievien rutiinien poistumisena henkilökunnalle.
Ohessa näet käytännön esimerkin tehostetusta sairaalalogistiikan ja potilasturvallisuuden tapahtumaketjusta!
Kiinnostuitko kokonaisuudesta? Ota yhteyttä myyntitiimiimme keskustellaksesi lisää!