Mitä on puheohjaus ja miten se voi nostaa toiminnan tehokkuutta?
Puheohjaus ja sen yleisin muoto, puheohjattu keräily, tarkoittaa kirjaimellisesti järjestelmän ohjaamista puheella. Käyttäjä ohjaa järjestelmää kertomalla sille esimerkiksi kappalemääriä, tarkistusnumeroita sekä erilaisia kuittauksia. Järjestelmä puolestaan vastaa käyttäjälle puheäänellä erilaisia ohjeita ja kuvauksia. Teknologia on vakiinnuttanut asemansa suurissa logistiikkakeskuksissa sekä tehtaiden varastoissa. Kun arvioidaan puheohjauksen soveltuvuutta keräilyprosessiin, painotetaan prosessissa tapahtumamääriä sekä tarvetta siirrellä kappaleita käsin, eikä niinkään nimikemäärää tai yrityksen liikevaihtoa.
Monikansallinen työvoima puhuu useita eri kieliä nyt ja tulevaisuudessa. Miten teillä on huomioitu tämä varaston työtehtävissä, kuten keräilyssä? Puheohjausratkaisut eivät ainoastaan paranna tehokkuutta, vaan myös helpottavat monikielisen työvoiman perehdytystä ja päivittäistä työntekoa varastossa tai tuotannossa.
Puheohjauksen hyödyt
Puheella voidaan keräilyn lisäksi kuitata erilaisia tarkistuslistoja, kuten linjaston huolto- tai vastaanottotarkastus. Keräilyprosessi on kuitenkin monille selkein kohde aloittaa puheohjauksen kartoittaminen.
Siirryttäessä paperisesta prosessista mobiililaitteilla tapahtuvaan keräilyyn saadaan tehokkuutta nostettua huomattavasti. Kuitenkin, käyttämällä puheohjausta, voidaan saavuttaa vielä parempia tuloksia. Näytön tai paperilistan lukeminen pysäyttää liikkeen työssä tai vaihtoehtoisesti aiheuttaa turvallisuusriskin, esimerkiksi trukkia ajettaessa. Kun tietojen lukeminen ja kirjaaminen sekä laitteen tai paperin käsittely saadaan poistettua prosessista, keräilyprosesseja on saatu tehostettua jopa yli 30%.
Mistä hyödyt ja ajansäästö käytännössä sitten syntyvät? Alla muutama esimerkki:
- Käsien vapaus ja liikkuvuus:
Kun työntekijät voivat pitää molemmat kätensä sekä silmänsä vapaana keräilyä varten, saadaan prosessista tehokkaampi keskittämällä tekeminen pelkästään tuotteiden käsittelyyn näyttöjen tai paperien sijasta. Vielä saumattomampi ja tehokkaampi tiedonkeruu mahdollistuu, kun viivakoodinlukija voidaan liittää esimerkiksi kämmenen päälle, mikä nopeuttaa pitkien sarjanumeroiden ja vastaavien tietojen lukemista.
- Monitehtäväisyys:
Koska työntekijän ei tarvitse pysähtyä tarkastelemaan näyttöä, voi hän suorittaa useita tehtäviä samanaikaisesti kuten itse keräilytyö, varastotilanteen tarkistus, saldokorjaus tai täydennyspyynnön tekeminen.
- Helppokäyttöisyys ja koulutusaika:
Vanhemmat puheohjausratkaisut vaativat työntekijää luomaan henkilökohtaisen ääniprofiilin, eli käytännössä kertomaan järjestelmälle, miten hän lausuu käytössä olevat sanat. Nykyisin uusi työntekijä voidaan päästää suoraan keräilytyöhön ja järjestelmä oppii itse miten kyseinen työntekijä lausuu eri sanat. Tällöin tarve komentojen toistamiseen vähenee myös poikkeustapauksissa.
- Monikielisyys
Kun järjestelmälle voidaan puhua useampaa kieltä samanaikaisesti, saadaan monikielisten työntekijöiden tehokkuutta nostettua merkittävästi. Lisäksi, kun käyttäjä voi vaihtaa järjestelmän ulosannin kieltä itselleen sopivaksi saadaan, viesti välitettyä virheettömämmin. Kun tähän yhdistyy käyttäjän mahdollisuus käyttää esimerkiksi äidinkieltään kaikkiin tai osaan komennoista, eliminoidaan turhat viiveet sekä virheet kielen ja termien tulkinnassa.
Valitse moderni puheohjausjärjestelmä
Moderni puheohjausjärjestelmä, kuten Lydia Voice, on laiteriippumaton ja tarjoaa kelluvan lisensoinnin, minkä avulla käyttöönoton kynnystä saadaan madallettua. Lisäksi mahdollisuus kasvattaa lisenssimäärää väliaikaisesti esimerkiksi sesonkien takia, tuo helppoutta ja joustavuutta arkeen skaalautumismahdollisuuksien kautta. Nykyaikainen järjestelmä mahdollistaa myös prosessin jatkuvan optimoinnin. Esimerkiksi käyttäjien äänikomentojen tunnistustasoja analysoimalla ja seuraamalla tunnistusta jopa reaaliajassa voidaan tunnistaa kehityskohtia ja parantaa järjestelmän suorituskykyä.
Puheohjaus tarjoaa kiistattomia etuja, mutta silti onnistunut toteutus edellyttää jokaisen prosessin huolellista läpikäyntiä parhaan ratkaisun löytämiseksi. Hyötyjen merkitys ja muut edut vaihtelevat prosessikohtaisesti, mutta maailmalla on esimerkkejä, joissa tehokkuutta on onnistuttu parantamaan myös päivittämällä vanha ääniratkaisu uudempaan.
Haluatko tehostaa toimintaasi puheohjauksella? Ota yhteyttä, niin autamme löytämään juuri teille sopivan ratkaisun! Lue lisää Lydia Voice -puheohjausratkaisusta täältä.
