Istuin noin kuukausi sitten myöhäisillan lennolla Rovaniemeltä kotiin. Viereeni istui suomalainen viinikauppias ja lopulta keskustelu kollegan kanssa kuten aina – ajautui myynnin haasteisiin, markkinoilla erottumiseen, tekemiseen ja kaikkeen siihen liittyvään.
Kysyin häneltä, että miten hän varmistaa erottautumisen kilpailijoihinsa nähden. Vastaukseksi hän näytti läppäristään yksinkertaisen kaavan, joka ohjaa häntä ja yrityksensä myyntiporukkaa. Varmasti paljon tuttua juttua myynnin ammattilaisille, mutta eipä ole pahitteeksi kerratakaan.
Miksi asiakas menetetään?
- 1 % Asiakas on kuollut.
- 3 % Asiakas on muuttanut.
- 5 % Asiakas on siirtynyt kilpailijalle.
- 9 % Asiakkaan mielestä hinta on liian korkea.
- 14 % Asiakas on tyytymätön tai tuntee itsensä huonosti kohdelluksi.
- 68 % Asiakkaan mielestä myyjä oli surkean vähän kiinnostunut hänen asiakkuudestaan.
Lapissa on pian alkamassa laskettelusesonki ja kyseinen kauppias oli juuri saanut päätökseensä asiakaskiertueen. Hän oli kiertänyt kaikki merkittävät hiihtokeskukset, paikkakunnat ja niiden ravintoloitsijat. Sanoi olleensa ensimmäinen tähän aikaan ja laukussa oli jo ennakkotilaukset talvisesongiksi, kun kilpailijat vielä todennäköisimmin virittävät vehkeitään.
Toimimme toki eri toimialalla, mutta myynnin perusteet eivät muutu miksikään. Asiakkaista pitää olla kiinnostunut ja kiinnostusta on helppo osoittaa – esimerkiksi ihan vain soittamalla ja kysymällä ”Mitä teille kuuluu?”. Mitä jos tekisit sen vaikka heti?
Tsemppiä kaikille hengen heimolaisille – pidetään asiakas keskiössä!
Asiakkaista kannattaa olla kiinnostunut ja kiinnostusta on helppo osoittaa esimerkiksi ihan vain soittamalla ja kysymällä ”Mitä kuuluu?” – tee se vaikka heti!