Varastonhallintaratkaisu autovaraosien hallintaan

attune_ilo

Varastonhallintaratkaisu autovaraosien hallintaan

Asiakkaamme autoalalta tarvitsi tehokkaamman ratkaisun varaosavarastonsa hallintaan ja operointiin Suomen sekä Baltian alueella. Heidän varaosavarastossaan työskenteli noin 20 henkilöä ja prosessit olivat pitkälti manuaalisia, joka aiheutti hitautta sekä virheitä. Esimerkiksi keräilylistat jouduttiin tulostamaan työntekijöille ja varastotapahtumien kirjaukset kopioitiin paperilta Automaster-pääjärjestelmään. Varaston merkintöjen osalta oli myös kehitettävää, sillä osasta tuotteista puuttui tuotemerkintä, mikä hidasti prosesseja entisestään.

Lisäksi, vaikka hyllypaikat olivat merkitty asianmukaisesti, varaston asettelu ja tuotteiden sijoittelu kaipasivat optimointia tehokkaamman virtauksen saavuttamiseksi. Näihin yhdistettynä varaston nimikemäärän odotettavissa ollut kasvu silloisesta 10 000 nimikkeestä loi tarpeen toimivalle varastonhallinjärjestelmälle.

"Ratkaisulla haluttiin saada varaston perusasiat kuntoon"

Asiakas halusi modernin varastonhallintaratkaisun, jolla automatisoidaan ja sujuvoitetaan varaston perustoimintoja. Manuaalisista prosesseista ja turhista työvaiheista haluttiin päästä eroon. Tavoitteena oli myös optimoida varastonkierto, parantaa asiakastyytyväisyyttä ja henkilöstön tehokkuutta. Erityisesti keräilyprosessien optimointi ja tilausten nopea käsittely oli tärkeää, jotta vastaanotetut tuotteet saataisiin nopeasti toimitettua asiakkaille.

”Ratkaisulla haluttiin saada varaston perusasiat kuntoon. Tavoitteena oli päästä eroon turhasta, manuaalisesta työstä ja ohjata työtä niin, että varastonkierto nopeutuu, asiakastyytyväisyys kasvaa ja oikea määrä henkilöstöä on paikalla juuri oikeaan aikaan”, kommentoi asiakkaan edustaja.

Ratkaisuehdotus ja lopputulos

Finn-ID toimitti asiakkaalle ATTUNE iLO -varastonhallintaohjelmiston varastoprosessien tehostamiseen. Ohjelmisto sisälsi myös Android-pohjaisen mobiilisovelluksen, joka tuo joustavuutta ja nopeutta varastotyöhön. Keskeisiä käyttöönotettuja toimintoja olivat hyllypaikkojen ja saldotietojen hallinta, tuotehallinta (mukaan lukien tuoterekisteritiedot), osto- ja myyntitilausten käsittely sekä käyttäjähallinta. Mobiilisovelluksen ansiosta varastotoiminnot voitiin hoitaa kätevästi ja tehokkaasti mobiililaitteilla.

Projekti käynnistyi vuonna 2020, ja se toteutettiin kolmessa kehityssprintissä. Ratkaisu otettiin käyttöön nopeasti ja sujuvasti. Se on auttanut asiakasta tehostamaan varastonhallintaa merkittävästi. Muun muassa manuaaliset työvaiheet ovat vähentyneet ja varastonkierto on nopeutunut.

Toimituskokonaisuus

ATTUNE iLO varastohallintaohjelmiston lisäksi asiakkaalla otettiin käyttöön Toshiba tarratulostimet hyllypaikka-, nimike- ja keräilyalustatarrojen tulostamiseen. Tulostuksen ohjaus hallinnoitiin integroidulla Bartender -ohjelmistolla, jolla myös suunniteltiin käyttöön otetut tarrapohjat. Mobiililaitteiksi valikoitui testien kautta kestävät ja pitkäikäiset Zebran käsipäätteet. Järjestelmä myös integroitiin Keyloopin toimittamaan Automaster -toiminnanohjausjärjestelmään.

Siirry takaisin sivun alkuun