Case: Oulun Keskuspesula Oy

Case: Oulun Keskuspesula Oy

Aiemmin kolmen tunnin inventaario sujuu nyt tunnissa

Finn-ID:n Oulun Keskuspesula Oy:lle toimittama ratkaisu sujuvoittaa olennaisesti vaatehuoltoa ja sairaalalogistiikkaa. Kun viikossa käsitellään jopa 30 000 tekstiilikappaletta, tulee toiminnan olla sujuvaa. Erittäin olennaisia hyötyjä ratkaisusta on jo ehtinyt syntyäkin, sillä tuotantopäällikkö Maarit Hongan mukaan ratkaisu mahdollistaa virheettömän tiedonkulun, mutta myös nopeutuneen inventaarion – se sujuu aiemman 3 tunnin sijaan nyt vain tunnissa.

Ratkaisu on toteutettu avoimella varastonhallinnan järjestelmäarkkitehtuurilla ja sen käyttöönotto onnistuu nopeallakin aikataululla. Tietoturvallinen ratkaisu on laajennettavissa asiakastarpeiden mukaan. Inventaarion nopeutumisen, reaaliaikaisen oikean tiedon sekä toiminnan yhtenäistymisen lisäksi Oulussa iloitaan hyvin sujuneesta yhteistyöstä Finn-ID:n kanssa.

Haastattelussamme tuotantopäällikkö Maarit Honka Oulun Keskuspesulasta.

Case: Oulun Keskuspesula Oy

Kuinka ratkaisu käytännössä toimii teidän päässä?

Osassa toimituspisteissä on automaattinen, tekstiilien sirunluenta, jonka avulla järjestelmä tekee inventaarion. Inventaarion ja järjestelmään kirjattujen tavoitemäärien perusteella saamme kyseisten tekstiilien tilausmäärät. Osassa toimituspisteissä teemme inventaariot käsilukijan avulla ja sen jälkeen toiminto tapahtuu samoin kuin edellä.

Tällä hetkellä käytössämme on yksi automaattinen inventaariopiste, mutta lisää pisteitä on tulossa lähiaikoina.

Viikossa toimitamme tämän järjestelmän avulla noin 30 000 tekstiilikappaletta. On todella tärkeää, että toiminta sujuu jouhevasti. Toimitusvarmuus ja oikea-aikaisuus ovat nekin merkittäviä asioita uuden ratkaisun myötä.

inventaario

Kuinka se näkyy arjessanne?

Aiemmin teimme kyseisen toiminnon silmämääräisesti arvioiden. Kun ihminen teki arvioinnit, oli tilauksissa isoa heittoa. Myös inventaarion tekemiseen menee nykyään aikaa noin tunti, kun aiemmin siihen meni lähes kolme tuntia.

Parasta tässä on, että inventaario tarjoaa luotettavaa ja ajantasaista tietoa – varsinkin automaattilukijoista saamme reaaliaikaista tietoa. Tämä helpottaa meitä asiakaspalvelun kannalta; näemme heti asiakkaan soittaessa, mikä on todellinen tilanne. Parempi asiakaspalvelu tuottaa iloa tietysti kaikille.

Voisi sanoa, että asiakaspalvelu paranee myös punaisella näkyvien hälytysrajojen kautta ja ohjaa työn oikea-aikaisuuteen. Kun tuotantomme esimies näkee heti aamulla, missä pisteissä hälytysraja on alittunut, tiedetään, että ne erät pakataan lähtövalmiiksi ensimmäisenä.

Kaikin puolin voi sanoa, että yhteistyö Finn-ID:n kanssa on ollut miellyttävää ja sujuvaa, voin suositella yhteistyötä heidän kanssaan, Maarit Honka päättää.

Ratkaisun avaimet

Tässä projektissa yhdisteltiin useita eri ratkaisuja ja tuotteita tehokkaaksi kokonaisuudeksi.

  • Toimitetussa ratkaisussa inventointia voidaan tehdä sekä käsipäätteellä että automaattisesti Attune Cloud -palvelun avulla
  • Automaattisesti tehty inventointi ei kestä kuin pienen hetken, ja sitä tehdään tunnin välein – näin saadaan reaaliaikainen saldo aikaiseksi ”räpäyksessä”
  • Käsipäätteellä tehtävä inventointi on sekin nykyään todella nopeaa, koska käytössä on RFID-tunnisteet aiempien viivakoodien sijaan. RFID-tunnisteiden käyttöönotto nopeuttaa merkittävästi inventointia ylipäätänsä, kun jokaista viivakoodia ei tarvitse lukea erikseen vaan RFID-luenta tunnistaa esim. tekstiilipinon läpi kaikki tunnisteet kerralla.

Käytännössä voidaan puhua todellisesta ”turhan työn puolittumisesta” ja enemmästäkin, sillä automaattinen inventointi ei vaadi yhtään aikaa työntekijöiltä!

Siirry takaisin sivun alkuun