Huollon vinkit
Olemme keränneet oheen eniten kysyttyjä kysymyksiä sekä ohjevideoita yleisimpien laitteiden käytöstä!
UKK
Löytyisikö näistä vastaus?
Oheisesta tiedostosta löydät kuvalliset ohjeet laitteen mallimerkinnän ja sarjanumeron tarkistamiseksi.
Uusien Toshiban tulostimien käyttöönoton yhteydessä tulee toisinaan esille tilanne, jossa kirjoitin menee ”paper jam” -virhetilaan.
Kun tulostin on uusi:
Tulostinta ohjaavan ohjelman on ensin ”kerrottava” tulostimelle, minkä pituista tarraa tulostetaan. Jos vain painetaan ”FEED” painiketta uudessa tulostimessa, ei tulostimen sisällä olevien mittarien antama tieto täsmää käytetyn tarran kanssa. Tulostinta ei ole suunniteltu asettamaan niitä automaattisesti.
Pituusarvot tallentuvat tulostimen muistiin vasta, kun ensimmäisen kerran tulostetaan tarra esimerkiksi BarTender-ohjelmasta tai jostain muusta ohjelmasta kirjoittimen Windows-ajurin kautta.
Ensimmäisiä asioita on määritellä tarran koko (pituus), käytetty tarrasensori sekä määritellä tulostustapa (lämpösiirto/lämpömenetelmä), joka määrittää onko värinauha käytössä vai ei.
Kun tulostin on ollut käytössä ja toiminut aikaisemmin hyvin:
Mahdollisia vian aiheuttajia ovat
- Tarravälin havaitseva sensori (infrapunasilmä) on likaantunut tai sen lähettävän ja vastaanottavan osan väliin on tullut joku este. Tyypillisiä esteitä ovat tarran palat ja väärin pujotettu värinauha.
- Tulostuksen ohjausasetukset ovat muuttuneet. Tarkista vastaavatko ohjelman asetukset käytettyä tarrakokoa ja muista huomioida myös tarravälit!
- Tarrakoko on muuttunut. Onko tarrakoko varmasti sama kuin aiemmin? Ongelma ilmenee heti sen jälkeen, kun uusi tarrarulla on otettu käyttöön. Tarkista millä asetuksilla tietokone ohjaa tulostinta.
Uuden lukijan saatuaan moni kiirehtii heti kokeilemaan, miten viivakoodit saadaan luettua ja miten viivakoodin tieto välittyy varsinaiseen sovellusohjelmaan. Usein etsitään testikoodia jostakin läheltä, ja monesti se löytyy lukijan mukana tulleesta manuaalista.
Tässä vaiheessa on syytä muistaa, että suuri osa ohjekirjan viivakoodeista on tarkoitettu lukijan asetusten muuttamista varten, eikä niillä kannata testata itse luentaa ja lukijan toimivuutta. Luetut asetuskoodit eivät välity eteenpäin, vaan luetut koodit muuttavat lukijan sisäistä toimintaa.
Lukijan ohjekirjasta löytyy erillinen testiviivakoodisivu, josta voi huoletta lukea koodeja.
Erikoispäätelaitteet ja lämpösiirtotulostimet aiheuttavat usein harmaita hiuksia perinteisten IT-laitteiden kanssa toimineelle.
Ei hätää, tilaa asiantuntijamme puoleksi päiväksi tai pidemmäksi aikaa yrityksenne tiloihin kouluttamaan ja helpottamaan käyttöönottovaihetta – tai ota hänet avuksi etäyhteyden välityksellä! Kysy lisää asiakasvastaavaltasi.
Tarkista seuraavat asiat:
- Olethan tarkistanut, että värirulla on asennettu varmasti oikein päin? Potilasranneketarranauhassa olevat mustat viivat kuuluu osoittaa alaspäin.
- Onko sensori, joka jää nauhan alle varmasti puhdas?
Huono tulostusjälki kertoo usein likaisesta lämpöpäästä. Lämpöpää sijaitsee laitteen kannessa samassa kohdassa kuin alaosassa oleva kumirulla.
Hyvin usein uutta TEC-tulostinta asennettaessa Finn-ID:n Palvelukeskukseen tulee avunpyyntö, että tulostin on aivan mykkä, vaikka kaikki asetukset ovat kunnossa.
Onko tulostus varmasti ohjattu oikeaan porttiin? TEC-tulostin vastaa oletuksena portista 9100 ja esim. Windows ajurin oletus on 8000.
Joskus lukija piippaa yhteyden merkiksi, mutta ei millään meinaa lukea.
Meitä lähestytään hyvin usein tällä asialla ja suurimmassa osasssa tapauksissa käy ilmi, että lukija on ollut eilisen jälkeen huonosti telakassa eikä akun lataus riitä pitämään yhteyttä telakkaan.
Lataa lukijaa kunnolla pari tuntia ja testaa uudestaan!
Tekikö IT muutoksia tietokoneeseen tai jopa vaihtoi tietokoneen? Usein käy niin, että ajurit joudutaan asentamaan uudelleen ja tarrakoon määrityksessä on unohdettu jotain tai sitä ei ole tehty riittävällä tarkkuudella.
Tarrakoko tulee merkitä ajurille 0.1 millimetrin tarkkuudella, jotta tulostus ei juokse isommallakaan tulostusmäärällä. Huomioithan, että tarravälin tyhjä alue tulee myös määrittää tarrakoon asetuksiin.
Muistittehan ottaa siirrossa huomioon BarTender®-lisenssipalvelimen!
BarTender® -tulostusjärjestelmässä ohjelma ottaa yhteyttä aina lisenssipalvelimeen, joka on tyypillisesti asennettu jollekkin palvelimelle ja tekee myös muuta yritykselle. Joskus myös esimerkiksi jonkun pöytätietokoneellekin. Usein vastaamme tulee haaste, että IT-osasto on korvannut palvelimen tai siirtänyt palvelut muualle eikä ole huomannut Lisenssipalvelinta. Mikäli lisenssipalvelin poistetaan verkosta, tulostukset jatkuvat vain 72 tuntia sen puuttuessa – kunnes BarTender ei enää anna tulostaa.
Pyydä hyvissä ajoin Finn-ID:n asiantuntijat kumppaniksi lisenssipalvelimen siirtoon!
Linkit valmistajien manuaaleihin ja ohjeisiin löytyvät sivuillamme olevilta laitekohtaisilta tuotekorteilta.
Löydät Toshiban ajankohtaiset ajurit heidän sivuiltaan, täältä.
Muidenkin tulostimien ajurit löytyvät heidän sivuiltaan.
Ohjevideot
Ohessa käyttöopas- ja tukivideoita erilaisista tulostimista ja muista laitteista!